Pociąg przeznaczony na wyłączny użytek rodziny królewskiej zostanie wycofany ze służby. To element działań monarchy Karola, który postawił sobie za cel unowocześnienie monarchii i ograniczenie bajońskich kosztów generowanych przez dwór królewski.
Skład królewski był używany do transportu członków rodziny królewskiej po brytyjskiej sieci kolejowej od 1840 r. Utrzymanie pociągu i jego przechowywanie jest jednak coraz droższe. Tabor, który pochodzi z lat 80. musiałby ponadto zostać unowocześniony, aby sprostać współczesnym wymaganiom w poruszaniu się po sieci kolejowej. Okazuje się jednak, że rozsądniejsze z ekonomicznego punktu widzenia zdaje się obecnie wykorzystanie dwóch nowych śmigłowców jako alternatywy. Dlatego Pałac Buckingham ogłosił, że królewski pociąg zostanie wycofany z eksploatacji do 2027 roku.
– Królewski orszak, oczywiście był częścią życia narodowego przez wiele dziesięcioleci, kochany i pielęgnowany przez wszystkich zaangażowanych. Jednak chcąc iść naprzód, nie możemy być ograniczeni przeszłością – mówi ames Chalmers, strażnik królewskiego majątku. – Tak jak wiele aspektów pracy rodziny królewskiej zostało zmodernizowanych i dostosowanych do współczesnego świata, tak również teraz nadszedł czas na najserdeczniejsze pożegnanie pociągu, zwłaszcza, że staramy się zachować dyscyplinę finansową – dodaje. Jak podkreśla, trwają już poszukiwania stałego miejsca, gdzie zabytkowy pociąg będzie mógł być eksponowany.
The Guardian podaje, że publikowane corocznie sprawozdanie finansowe w za lata 2024–2025 pokazuje, że dotacja państwowa, która jest przydzielana przez Skarb Państwa w celu finansowania oficjalnych obowiązków rodziny królewskiej, utrzymuje się na poziomie 86,3 mln funtów czwarty rok z rzędu. Dotacja ma wzrosnąć do 132 mln funtów rocznie w latach 2025–2027. Wynika to z rekordowych zysków z farm wiatrowych na morzu. Tymczasem koszty podróży królewskich wzrosły o 500 tys. funtów do poziomu 4,7 mln funtów. Podano, że rodzina królewska nadal będzie podróżować regularnymi pociągami, a roczne sprawozdanie wykazało, że w ubiegłym roku odbyło się 141 lotów helikopterem, których koszt wyniósł 475 tys. funtów.
Królewski pociąg składa się dzisiaj dziewięciu wagonów sypialnych, jadalnych i z salonem. Dominującym kolorem w malaturze jest bordowy, jako kolor dworu królewskiego.Do ciągnięcia składu wynajmowane są różne lokomotywy. Pomysł stworzenia królewskiego składu narodził się, gdy w 1869 r. królowa Wiktoria zamówiła specjalne wagony, które miały służyć rodzinie królewskiej do podróżowania po kraju. Zdaniem historyków, królowa Wiktoria uważała podróżowanie za swój obowiązek, podczas gdy monarchowie wcześniej niekoniecznie tak myśleli.
Pociąg był intensywnie wykorzystywany przy okazji obchodów złotego i diamentowego jubileuszu królowej Elżbiety II. Prywatny wagon królowej obejmował chociażby łazienkę z pełnowymiarową wanną. Ostatnia modernizacja wagonów miała miejsce w połowie lat 80. XX wieku. Jednak najnowsze dane z lat 2024–2025 pokazują, że pociąg był użytkowany już tylko dwa razy, co rodzi pytania o koszty utrzymania składu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.